“Mūzika pirmsskolēna dienas rītā”

11.decembrī pirmsskolas izglītības skolotājas Anita Bernatoviča un Jeļena Pitkeviča dalījās pieredzē ar iestādes pedagogiem par mūzikas nozīmi  pirmsskolēna dienas rītā.

Ziemassvētku noskaņa pirmsskolā ir īpaša un burvīga, jo tā rada priecīgu, sirsnīgu un kopības pilnu atmosfēru, kas bērniem paliek atmiņā uz mūžu. Liela nozīme ir arī mūzikas izvēlei, jo tā palīdz iesākt katra pirmsskolēna rītu ar atvadīšanos no vecākiem līdz vecāku sagaidīšanas brīdim vakaros.    Mūzika pirmsskolas rītā ir ļoti svarīga, jo tā ietekmē bērnu noskaņojumu, emocionālo labsajūtu un gatavību mācīties. Mūzika pirmsskolā ir spēcīgs instruments, kas tieši un netieši atbalsta bērnu sociāli emocionālo mācīšanos (SEM). Tā palīdz attīstīt prasmes, kas nepieciešamas veiksmīgai saziņai, sadarbībai un pašregulācijai, piemēram, emociju atpazīšana un izpausme, sociālo prasmju attīstība, pašregulācija un uzmanības noturība, empātijas attīstība, pozitīva pašapziņa un pašizpausme, kultūras un sociālās dažādības izpratne u.c.

Mūzika izraisa un veicina:

  • Pozitīvas emocijas un enerģiju – mūzika palīdz radīt pozitīvu atmosfēru. Dzīvīga, jautra mūzika var uzlabot bērnu garastāvokli un motivēt aktīvi iesaistīties dažādās aktivitātēs. Klusa, mierīga mūzika var palīdzēt mazināt rīta steigas stresu, īpaši bērniem, kuriem grūti pielāgoties jaunai dienai.
  • Dienas ritējuma veidošanu – muzikālie “signāli” var palīdzēt bērniem vieglāk saprast un pieņemt dienas gaitu. Piemēram, dziesmas var norādīt, kad ir laiks sakārtot mantas, apsēsties rīta aplī vai sākt kādu aktivitāti.
  • Sociālās prasmes – kopīga dziedāšana vai dejošana veicina piederības sajūtu un palīdz bērniem sadarboties. Tas stiprina viņu komunikācijas un sociālās prasmes.
  • Kognitīvo attīstību – mūzika uzlabo atmiņu, valodas prasmes un koncentrēšanās spējas. Ritmiskas dziesmas vai muzikāli uzdevumi stimulē bērnu smadzeņu darbību, palīdzot attīstīt gan loģisko, gan radošo domāšanu.
  • Fizisko aktivitāti – dejošana vai kustību spēles ar mūziku stimulē bērnu motoriku un koordināciju. Tā arī palīdz izlietot uzkrāto enerģiju, lai viņi varētu koncentrēties mācībām.
  • Emocionālo inteliģenci – mūzika palīdz bērniem izteikt emocijas un labāk tās izprast. Rīta laikā tas ir īpaši svarīgi, lai veicinātu mierīgāku pāreju no mājas uz pirmsskolas vidi.

Mūzika pirmsskolas rītā ir vairāk nekā tikai izklaide – tā ir efektīvs veids, kā veicināt harmonisku un produktīvu dienas sākumu.

Daloties savstarpējā labās prakses pieredzē, pirmsskolas skolotājas A.Bernatoviča un J.Pitkeviča, aicināja iestādes pedagogus iejusties bērnu lomā un izjust mūzikālos rītus, dziedot dažādas dziesmas, sasveicināšanās pantiņus, ģenerēt kopā jaunas dziesmas ar mākslīga intelekta palīdzību, izbaudīt melodiskus relaksācijas momentus, kā arī izgudrot ritmizēšanas vingrinājumus vairākām mācību jomām, izmantojot notis.

Sagatavoja:

pirmsskolas izglītības  skolotājas Anita Bernatoviča, Jeļena Pitkeviča